Skip to content

När verkligheten stängde öppnades en digital dörr på fjället

När pandemin slog till förändrades allt för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Uppdraget var fortfarande detsamma, att locka fler internationella gäster och hålla regionen top of mind, men alla traditionella kontaktytor försvann över en natt.

Jämtland Härjedalen hade under lång tid byggt upp starka internationella relationer genom sina fysiska möten. Nu behövdes ett helt nytt sätt att möta världen. Det ledde till älgsafaris i direktsändning, digitala workshops och en växande nyfikenhet från andra marknader och slutligen kontakten med Virtuell Design.

– Andreas hörde av sig och berättade att de kan skapa digitala världar. Det möjliggjorde att vi kunde ta med oss Jämtland Härjedalen ut i världen, trots lockdown. Det var starten, berättar Karin Gydemo Granlöf som var projektchef på Jämtland Härjedalen Turism (JHT) då.

Idén: Ett tält som blir en portal

JHT ville skapa en upplevelse som lätt kunde följa med på säljmöten och event. Ett riktigt Hillebergtält fick bli ingången. En fysisk ram kring en digital resa.

Besökaren skulle kunna kliva in, ta på sig VR-glasögonen och välja vilken miljö hen ville uppleva. Fjäll, skog, vatten eller vinterlandskap. Ett verktyg som många i regionen skulle kunna använda, oavsett om de arbetar med marknadsföring, möten eller internationella besök.

Skala upp och göra det användbart över tid

Det här handlade om betydligt mer än att skapa snygga VR-miljöer. Tältet skulle hålla för många olika typer av event och fortsätta kännas relevant långt efter den första lanseringen. Miljöerna behövde vara platsval som såg likadana ut över tid, så att upplevelsen blev tydlig och igenkännbar varje gång. Och själva konceptet behövde vara så enkelt att vem som helst vågade testa och samtidigt så lekfullt att besökaren kom ut ur tältet med ett leende.

Skalbarheten blev därför den stora knäckfrågan. Målet var att skapa något som inte bara löste ett akut behov under pandemin, utan som kunde leva vidare och användas av många olika aktörer över tid. 

– Vi ville att det här skulle leva längre än ett projekt, säger Karin.

Varför Virtuell Design?

Samarbetet började nästan av en slump, men klickade direkt. JHT behövde en partner som både var kreativ och teknisk, men också jordnära, lösningsfokuserad och duktig på att få kunden att känna sig delaktig.

– De är lyhörda, involverar kunden och låter oss vara med och forma innehållet. Och prisbilden är väldigt rimlig. Vi har använt dem i andra projekt också, säger Karin. Jag har även använt dem i andra projekt i min nuvarande roll som egen företagare. 

Test, justera och utveckla tillsammans

Virtuell Designs arbetssätt blev en nyckel till framdriften. Teamet testade löpande, delade prototyper och byggde vidare tillsammans med JHT.

VR-tekniken gjorde det lätt att ta beslut om vilka miljöer som skulle ingå, hur tältet skulle användas och hur besökaren skulle röra sig genom upplevelsen. Karin beskriver det som ”ett bra första steg i en säljpitch. Ett direkt sätt att få folk att fatta vad Jämtland Härjedalen är.”

Verklighetstroget, lekfullt och oväntat nära

När tältet stod färdigt fick JHT exakt det de hade hoppats på: En upplevelse så verklighetstrogen att besökare nästan glömde att de stod på en mässa.

– Att det blev så pass verklighetstroget, det blev vi mest nöjda med. Hade vi gjort det idag hade det kunnat bli ännu bättre, men för tiden var det fantastiskt, minns Karin.

Tältet togs emot med nyfikenhet och leenden. Tröskeln var låg. Även ovana användare vågade testa. Det blev ett samtalsöppnande verktyg som stack ut bland traditionell kommunikation i branschen. 

Ett samarbete som gav mer än en lösning

När Karin beskriver Virtuell Design kokar det ner till tre ord: lyhörda, lösningsfokuserade och engagerande.

– De låter kunden vara med i utvecklingen, och man får väldigt mycket för pengarna.

Trots att pandemin stoppade en full utrullning blev projektet en kreativ milstolpe. Ett bevis på hur digitala världar kan bära fram lokala berättelser, även när världen stänger.

 

Digitalt äventyr i Helsingborgs hjärta

Vill du se hur vi arbetar med andra upplevelseprojekt? Ta en titt på vår visualisering av ikoniska Kärnan i Helsingborg. Ett uppdrag där historien väcktes till liv i digital form.

Läs mer här: Serious Gaming av en historisk plats